Mastercard fördjupar sitt samarbete med det svenska betalkortsbolaget Doconomy. Foto: denys999/Shutterstock.com
Denna sida innehåller annonser
Mastercard har inlett ett pilotprojekt som kommer låta konsumenter betala med ansiktsigenkänning i butiker. Teknologin finns redan i dagens mobiltelefoner men tanken är nu att göra tjänsten ännu mer tillgänglig.
På senaste har Mastercard varit en drivande kraft bakom införandet av biometri för betalningar. Bland annat använder Rocker – som lanserade Sveriges första biometriska betalkort med fingeravtrycksläsare – sig av Mastercards betalningsplattformar.
Projektet som man nyligen har inlett pågår just nu i flertalet matbutiker i Sao Paolo, Brasilien men planen är att rulla ut projektet på en global nivå så fort man kan. Genom ny teknologi kan man låta kunder betala med ansiktsigenkänningen eller avläsning av handflatan utan att använda varken ett kort eller en mobiltelefon. Och man räknar med att cirka 1,4 miljarder människor kommer använda ansiktsigenkänning för att bekräfta betalningar redan år 2025.
“All efterforskning som vi har gjort visar att konsumenter älskar biometri. De vill att en betalning i affären ska vara lika smidig som att öppna sin telefon”, berättar Ajay Bhalla, direktör på Mastercard, för amerikanska CNBC.
Rocker var, som sagt först med ett biometriskt kort i Sverige men de har även två andra riktigt bra debetkort med förmåner som inkluderar cashbacks och reseförsäkring, helt utan kreditutrymme. Redan idag kan du koppla alla Mastercard-kort till betalappar för att betala med mobilen.