en papperskasse med inslagna julklapparSvenska hushåll lägger mindre pengar på julklappar i år än tidigare, efter den julhandelstopp som Sverige hade förra året. Foto: nito/Shutterstock.com

Ekonomi Nyheter

I år planerar svenska hushåll att lägga mindre pengar på julklappar och andra utgifter inför julen än förra året. Det är framför allt hållbarhetsskäl som står bakom de minskade siffrorna, skriver Nordea i ett pressmeddelande.

Förra året nådde svenska hushåll toppsiffror i hur mycket pengar de planerade att lägga på julklappar. Genomsnittet låg då på 3 660 kronor, enligt den undersökning som Nordea gör varje år.

I år har denna siffra sjunkit. Svenskarna planerar nu att lägga i genomsnitt 3 300 kronor på julklappar, vilket är ungefär tio procent lägre än i fjol. 

När det gäller andra utgifter vid julen, till exempel på julpynt, ligger genomsnittet i år på 2 100 kronor. Detta är bara 100 kronor mindre än förra årets siffra.

Hållbarhetstänk det främsta skälet till minskad konsumtion

Ungefär 30 procent av de som svarade på undersökningen menar att de medvetet har förändrat sitt köpbeteende för att bli handla mer hållbart.

– Det är troligtvis en effekt av den pågående klimatdebatten där vi känner att vi faktiskt kan påverka vår egen konsumtion, tror privatekonomen Ingela Gabrielsson på Nordea.

Det är framför allt kvinnor som ändrar sitt köpbeteende under julen av hänsyn till hållbarhet. Medan närmare 40 procent av kvinnorna gör detta är motsvarande andel för männen 23 procent.

Det finns vissa regionala skillnader i undersökningen. I Västsverige är julbudgeten den högsta med 6 600 kronor, och därefter kommer norra Sverige med 5 900 kronor. Stockholm kommer överraskande långt ner på listan, med 4 900 kronor i planerad julbudget. En förklaring kan enligt Ingela Gabrielsson vara att klimatdebatten har varit extra högaktuell just i Stockholm.

Svenskarna drar hellre ner på julklappar än pynt och julmat

80 procent av de som har förändrat sitt köpbeteende säger att det är julklappsinhandlandet som de har dragit ner på. 53 procent säger i stället att de köper mindre pynt inför julen, och hälften väljer ekologiskt och närproducerat när de ska köpa julmat.

Ingela Gabrielsson konstaterar att vi inte vill göra alltför stora förändringar när det kommer till julsättningen. Vi fokuserar på det sociala i att äta och umgås tillsammans. Därmed är det vanligare att dra ner på julklapparna än på mat och julgran.

Privatekonom rekommenderar ett tak för julutgifterna

86 procent av svenskarna uppger dock att de inte har något tak på sina utgifter inför jul. Det kan dock vara klokt att göra så, enligt Ingela Gabrielsson. Resten av året kan bli en ekonomisk utmaning om man inte är försiktig med hur mycket man lägger ut under december.

– En bra tumregel är att sätta ett tak för vad man maximalt vill och kan lägga på jul och nyår, och sedan är det också viktigt att hålla sig till det, säger Ingela Gabrielsson.