Kundvagn med medicin mot ljusblå bakgrund.Nätapoteket Meds ökade intäkterna med 100 procent under årets första sex månader. "New normal" är online, menar företagets vd och medgrundare Björn Thorngren. Foto: AssiaPix/Shutterstock.com

E-handel Nyheter

Denna sida innehåller annonser

Precis som många andra e-handlare har nätapoteket Meds noterat en riktig försäljningsrush under pandemin. Under det första halvåret 2021 ökade intäkterna med 100 procent jämfört med förra året, och den preliminära omsättningen ligger nu på 200 miljoner kronor. Företagets medgrundare och vd konstaterar att det har skett ett skifte i konsumtionsbeteendet och att ”New normal” helt enkelt är online. Det rapporterar Breakit.

Försäljningsläget för svenska e-handlare har varit riktigt bra under pandemin, och även om man nu börjar se en viss inbromsning vittnar många aktörer om en stark tillväxt under årets första halva. En av dessa är nätapoteket Meds som har lämnat en stark vår bakom sig. Jämfört med 2020 har intäkterna ökat med 100 procent och den preliminära omsättningen ligger på 200 miljoner kronor.

Björn Thorngren, företagets vd och medgrundare är stolt över teamet som månad efter månad har uppnått målen, och menar att det är fantastiskt att intäkterna har växt med hela 100 procent jämfört med motsvarande period förra året – ett år som egentligen inte liknar något annat. I ett pressmeddelande berättar han att man trots lugnare pandemiläge och därmed lite andra köpbeteenden ser ett fortsatt stort intresse för att handla apoteksvaror online.

Värderades till 727 miljoner kronor efter nyemission

Under förra året låg Meds totala omsättning på 229 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 85 miljoner under året dessförinnan. I början av 2021 tog Meds även in ett nytt kapital på 167 miljoner kronor och värderades efter det till 727 miljoner.

”New normal är online”

Enligt Björn Thorngren har man sett ett tydligt skifte i konsumenternas köpbeteende, och han konstaterar att ”New normal” är online både gällande egenvård och recept. 

– Det som gläder oss mest är bredden hos våra kunder, både i ålder och geografi, säger Björn Thorngren och tillägger att de har flertalet återkommande kunder som är över 100 år och verkligen uppskattar att kunna få sina läkemedel hemlevererade.