kvinna med betalkort och laptop, och Qliros vd Carolina BrandtmanOmställningen till e-handel märks av i Qliros utveckling för de sista kvartalen 2020, berättar vd:n Carolina Brandtman. Foto: Kite_rin/Shutterstock.com och Pressbild/Qliro

Betallösningar Nyheter

Finansbolaget Qliro jobbar sig uppåt på betaltjänstmarknaden. Det fjärde kvartalet 2020 visade på starka resultat, skriver Breakit.

Qliro är ett finansbolag som bland annat erbjuder blancolån. Men de har också en betallösning för företag som arbetar inom e-handeln.

Den senaste tiden har Qliro alltmer börjat konkurrera med det största svenska betaltjänstbolaget, Klarna. Qliros vd Carolina Brandtman kommenterar att de ser ett allt större intresse.

– Vi ser ett stort intresse från medelstora och stora handlare att byta betalpartner. Under årets fjärde kvartal slöt vi nya avtal bland annat med Biltema, som är ett av Nordens ledande varumärken avseende hem- och fritidsartiklar.

Ökade intäkter och minskade förluster i slutet av året

Under tredje kvartalet 2020 ökade Qliros intäkter med 13 procent. Dock visade rörelseresultatet en förlust på 9,5 miljoner kronor – ett steg bakåt jämfört med förra årets vinst med 1,5 miljoner under tredje kvartalet. Förlusten berodde på att fler kunder inte kunde betala tillbaka sina krediter.

Men det fjärde kvartalet minskade förlusterna, delvis tack vare black weekend och julhandeln. Intäkterna kom upp i hela 99,8 miljoner kronor, jämfört med fjolårets 87,5 miljoner kronor.

E-handelsomställning och tidigare julhandel under pandemin

Covid-19 är en sak som spelat in. Omställningen till e-handel i stället för fysisk handel har gått snabbare under pandemin.

Dessutom var det fler konsumenter som julhandlade tidigare, vilket gjorde att de stora intäkterna bokfördes för det fjärde kvartalet 2020. Vanligtvis brukar siffrorna inte bokföras förrän det första kvartalet året efter.

Högre kreditförluster och fler fakturaköp under 2020

Sett till hela året ökade Qliros intäkter med 10 procent, till 378 miljoner kronor. Men även förlusterna ökade, med ett resultat på 67 miljoner kronor minus.

Kreditförlusterna blev 102,5 miljoner, vilken är en ökning med 40 procent från 2019. De berodde dels på ökat antal transaktioner i bolaget, dels på reserveringar som gjorts på grund av pandemin. Ändå menar bolaget att kreditkvaliteten är stabil och att betalningsförmågan hos kunderna inte visade på några negativa effekter under 2020.

Fakturaköpen inom e-handel ökade också under förra året. Det fjärde kvartalet var den ökningen 26 procent.