Banker Nyheter

Mastercard arbetar med att förbättra säkerheten för onlineköp och förhöja shoppingupplevelsen. Kreditkortsföretaget vill ge köparna en överblick över alla tjänster, enheter och butiker där ens betalkort är registrerat, skriver 99.se.

Mobila betalningar blir allt vanligare och det ställer högre krav på säkerheten. Ett företag som valt att satsa på säkerheten är Mastercard. Det stora kreditkortsföretaget berättade för 99.se på årets mobilmässa i Barcelona att man valt att satsa extra på säkerheten när man använder betalkortet på nätet. Mastercard arbetar dessutom för att skapa en smidig shoppingupplevelse.

För att shoppingen över nätet ska bli säkrare har Mastercard bland annat tagit fram ett gränssnitt där användaren kan administrera sitt betalkort. Som användare får man bättre koll över vilka enheter, tjänster och butiker som ens betalkort är registrerat hos. Skulle kunden tappa bort en enhet där kortet är registrerat är det dessutom enkelt att bara spärra kortet från den specifika enheten.

Infört säkerhetssystem för försäljaren

Mastercard har inte bara satsat på säkerhetslösningar för användaren. Det nya systemet som heter Nu Detect hanteras av försäljaren istället för användaren av ett betalkort. En köpare som genomför ett köp på nätet uppfylla en rad kriterier innan ett köp godkänns.

Skulle det vara oklart om det är betalkortets ägare som genomför köpet krävs någon form av bekräftelse, exempelvis via enhetens fingeravtrycksläsare. Denna funktion kan bland annat användas om köparen använder en annan leveransadress än vanligt.

Vill förbättra kundens shoppingupplevelse

Mastercard har även planer på att förbättra kundernas shoppingupplevelser genom att erbjuda butiker möjligheten att skapa sina egna 3D-butiker som kunden kan gå runt i med hjälp av sin telefon eller surfplatta. Köp kan sedan genomföras digitalt och kunden kan betala med sitt Mastercard. Det ger känslan av en butik fast köpet genomförs online.

Foto: Sharaf Maksumov/Shutterstock.com