Banker

Konkurrensen när det gäller de smartaste och bästa betallösningarna blir bara tuffare. Stora väletablerade aktörer trängs med nya uppstickare som vill utmana betaltjänstföretagen, skriver Breakit.

Stora betaltjänstaktörer som Klarna trängs på marknaden tillsammans med nya aktörer och uppstickare som vill utmana de redan väletablerade företagen. Konkurrensen blir allt tuffare när det gäller betallösningar och alla vill erbjuda den bästa och smartaste lösningen.

Nu har det lanserats en ny utmanare på den svenska betalmarknaden. Företaget heter Mash och är ett finskt fintechbolag som omsatte 350 miljoner kronor under 2018. Nu kan du som ska ut och shoppa lämna både betalkort och kontanter hemma. Mash har byggt en betallösning som gör att du bara behöver använda ditt bank-id när du shoppar. 

Betallösning genom att identifiera dig med mobilt bank-id

Betallösningen introducerades i Finland för två år sedan och lanserades i Sverige i början av 2019 under ledning av Peter Balod, som är Masch marknadschef. Peter Balod, som tidigare har arbetat som marknadschef hos Svea Ekonomi, säger att de vill testa och känna på marknaden innan de går ut och slår på stora trumman.

Mash betallösning fungerar genom att du köper en vara genom din mobil och mobilt bank-id. Därefter får du en faktura som ska betalas inom 30 dagar. Du kan välja om du vill dela upp summan eller om du vill betala hela summan på en gång.

Enligt Peter Balod har inte de fysiska butikerna varit så användarvänliga och smidiga, och det är här Mash kommer in. Om varorna du får hem inte passar kan du skicka tillbaka dem. Det går också att dela upp betalningen om du till exempel skulle få andra utgifter som du inte har räknat med.

Mash riktar sig till medelstora företag

Den här betallösningen riktar sig inte till de som bara säljer en isglass utan vänder sig till handlare som är medelstora. Betallösningen ska kunna användas av kunder som handlar för mellan 100 och 50 000 kronor. Räntan ligger på 19,90 procent beroende på upplägg.  Väljer kunden att betala hela fakturan direkt tillkommer det inga andra kostnader. 

För handlarna är tjänsten gratis att använda. Mash fungerar som en mellanhand i köpet. Företaget hanterar kundfakturor och betalar handlarna inom några bankdagar efter köpet. Eftersom det är en kostnadsfri tjänst för handlarna är det kunderna som står för intäkterna genom räntan. I dag finns Mash i Finland, Polen, Spanien och nu även Sverige. Bolaget har cirka 150 anställda och har hittills tagit in cirka 700 miljoner kronor i riskkapital. 

Fokus ligger på handel i butik

Inledningsvis ligger fokus på fysisk handel, och enligt Peter Balod fokuserar man på butiksdelen eftersom det finns mest att hämta där. Det finns flera starka konkurrenter på den svenska marknaden. Bland annat Klarna är en stor aktör när det gäller betallösningar och har en stor del av e-handelsmarknaden.  Peter Balod har konstaterat att det finns många utmaningar på den svenska marknaden, men han är övertygad om att Mash kan klara av det.  

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Skribent alexandra.stenvall@kreditkort.nu