En ev. bildtext och ev. skriva vem fotografen är osv.

Banker

Klarnas problem med id-kapningar och överskuldsättning har gjort att Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski kallats till möte på finansdepartementet. Regeringen vill veta hur banken tänker hantera problemen, skriver Dagens Nyheter.

Under våren har Klarna fått väldigt mycket kritik av både sina användare och myndigheter för deras otydliga kreditupplägg, hur de har hanterat personuppgifter och kunder som skickats till Kronofogden. Utöver det har tusentals personer anmält id-kapningar där varor har beställts på nätet och betalningen har gått till en helt ovetande person. Även företag har drabbats av bluffen.

Ministrarna vill veta hur Klarna ska åtgärda problemen

Nu har Sebastian Siemiatkowski, som är grundare och vd för Klarna, kallats till finansdepartementet. Konsumentminister Ardalan Shekarabi och Per Bolund, som är finansmarknadsminister, vill ha svar på vilka åtgärder Klarna kommer att vidta för att lösa problemen.

Adrian Shekarabi vill föra en dialog med Klarna om vad de tänker göra för att åtgärda problemet, eftersom det är väldigt många människor som tack vare Klarnas typ av betalningslösningar och upplägg hamnar i skuldfällan.

Den här typen av problem är inte helt ovanlig, och Klarna är inte ensamma om problemen på den svenska betaltjänstmarknaden. Men med tanke på Klarnas dominerande ställning har ministrarna valt att kalla Klarna till ett möte. Mötet kommer framför allt att handla om överskuldsättning och id-kapningar.

Eftersom Klarnas ledning klart och tydligt har uttryckt att deras ambition är att vidta åtgärder för att bli av med problemen vill Ardalan Shekarabi få en bild av hur det ser ut och om det går att göra något ur ett politiskt perspektiv.

Svårt att förhindra bedrägeriförsöken helt i samhället

Samtidigt säger Klarnas bedrägerichef Richard Skoog att det aldrig går att bli av med id-kapningar och bedrägerier helt och hållet. Det finns mycket man kan göra för att förhindra bedrägeriförsök, men det går nog aldrig att bli helt kvitt det i samhället.

Enligt Magnus Törnblom, som är presschef på Klarna, har företaget arbetat konsekvent och långsiktigt med att minska andelen kunder som inte betalar i tid. I dag är de nere på historiskt låga nivåer när det gäller andelen påminnelser samt inkasso- och kronofogdeärenden.

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Skribent alexandra.stenvall@kreditkort.nu