H&M:s logotyp på fönsterI sin webbshop hade H&M 30 dagars fakturabetalning som första alternativ, i stället för direktbetalning. Foto: Sorbis/Shutterstock.com

Betallösningar Nyheter

H&M erbjöd fakturabetalning via Klarna som första alternativ i sin webbshop – trots att avbetalning och kredit inte längre får lyftas fram mer än direktbetalning, enligt lag. Misstaget ska ha rättats till, men dialogen mellan Klarna och Konsumentverket pågår fortfarande, skriver Breakit.

I fjol infördes en ny lag för betalningsalternativ inom e-handeln. Den säger att kreditbetalning eller avbetalning inte längre får stå som första alternativ för den som shoppar på nätet.

Lag ska motverka hög konsumtion och skuldsättning

Lagen infördes med syftet att skydda svenska konsumenter från överkonsumtion och skuldsättning. Orsaken till att lagen infördes var att konsumtionskrediterna hade växt väldigt snabbt.

De nya reglerna kritiserades dock från flera håll. Bland annat betal- och kreditbolaget Klarna var skeptiska mot lagens införande.

H&M erbjöd 30 dagars faktura före direktbetalning

Men Klarna och klädkedjan H&M lyckades hitta ett sätt att kringgå lagen till viss del. Som första alternativ i H&M:s nätshop lade de inte direktbetalning, som tanken med lagen är, utan en faktura som betalas inom 30 dagar.

Konsumentverket tyckte inte om detta, och därför påbörjade de en granskning av bolagen. Sedan dess ska Klarna och H&M ha ändrat upplägget och inte längre ha faktura som första alternativ, enligt juristen Rudina Muliqi på Konsumentverket.

Konsumentverket: Klarna verkar tolka lagen annorlunda

Myndigheten kommer dock att fortsätta sin granskning av båda företagen. De har fortfarande en dialog med Klarna om hur man ska tolka den nya lagen.

Det verkar nämligen som att Klarna förstår lagen på ett annat sätt än vad Konsumentverket gör. Därmed finns det risk för att det sker fler överträdelser på andra webbplatser om man inte enas om en syn, menar Rudina Muliqi.

– Så länge Klarna fortsatt säger att de aldrig har gjort något fel tyder det på att vi ser olika på detta, säger hon till SvD Näringsliv.