Banker Nyheter

I maj förra året lanserade Klarna sitt betalkort. Intresset har varit enormt och hittills har Klarna utfärdat över 50 000 betalkort till svenska kunder, rapporterar Di Digital. Bolaget har haft en tillväxtökning på 5 000 procent trots att man knappt marknadsfört betalkortet.

För fyra år sedan, år 2015 lämnade Klarna in en ansökan om banktillstånd till Finansinspektionen. Planen var då att utvidga verksamhetsområdet med både sparkonton och betalkort. För knappt ett år sedan lanserades så Klarnas första betalkort, om än i begränsad upplaga.

Under hösten blev det möjligt för fler personer att ansöka om det nya betalkortet och intresset har varit enormt. Klarna har de senaste fem månaderna utfärdat fler än 50 000 betalkort till kunder runt om i Sverige. Det är en tillväxtökning med 5 000 procent, skriver Di Digital.

Klarna har inte marknadsfört kortet

Klarna är självklart mycket nöjda med det stora intresset som finns. På konferensen Sthlm Fintech Week, som pågick förra veckan, sade bolagets vice vd och operativa chef, Knut Frängsmyr, att utvecklingen varit fantastisk. Särskilt med tanke på att det inte varit tal om någon omfattande marknadsföring. Trots det har svenskarna fått upp ögonen för kortet och skickat in sin ansökan.

Bankkontot kopplas till Klarnas kort

Klarnas bankkort fungerar på så sätt att kunden kopplar upp sitt nuvarande bankkonto till bankkortet från Klarna. När kunden sedan handlar är det möjligt att använda kortet och betala köpet på en gång eller välja att få hem en Klarna-faktura som ska betalas inom två veckor.

Det spelar ingen roll vilken bank kunden använder sig av, alla går att koppla till Klarnas bankkort.

Klarnakortet kostar ingenting att beställa och har inte heller någon årsavgift. Det fungerar både utomlands och i Sverige på platser där Visa accepteras.

Foto: Pressbild/Klarna