Man sitter vid skrivbord, håller i mobil och öppnar facebookappen. Framför sig har han en laptopFacebook lanserar Facebook Pay, en helt ny betaltjänst för privatpersoner som kan jämföras med Swish. Foto: Alexey Boldin/Shutterstock.com

Betallösningar Nyheter

Facebook lanserar Facebook Pay, en helt ny betaltjänst som kan likställas med Swish. Tjänsten ska göra det möjligt för privatpersoner att genomföra säkra betalningar, skriver Facebook i ett pressmeddelande.

Den nya betaltjänsten Facebook Pay, som kan jämföras med Swish, ska underlätta för privatpersoner att genomföra säkra betalningar genom Facebook och Messenger. Så småningom kommer tjänsten även att finnas för Instagram och Whatsapp. 

Facebook Pay erbjuder betalning i alla aktiva appar

Med Facebook Pay behöver man bara lägga till önskad betalningsmetod, till exempel sitt kreditkort, en gång på alla appar som man är aktiv på och därefter kan man göra sina betalningar. Facebook Pay kan ge dig kundsupport i realtid via en live chatt. 

Facebook Pay lanseras den här veckan i USA och då kommer man kunna göra köp i olika spel på telefonen, köpa evenemangsbiljetter, göra överföringar till privatpersoner på Messenger och betala köp från utvalda företag på Facebooks marknadsplats. 

Samarbete med Paypal och Stripe

Facebook Pay fungerar med de flesta större kredit- och betalkort. Betalningarna sker i samarbete med betaltjänstleverantörer som Paypal och Stripe. 

Facebook Pay bygger på en befintlig finansiell infrastruktur och partnerskap. Facebook Pay bygger inte på samma system som Facebooks egna kryptovaluta Libra, utan står helt separat.

Facebook Pay är designat för att kunna lagra och kryptera dina kort och bankkontonummer på ett säkert sätt. Man kan också lägga till en pinkod eller ställa in touch-id eller ansiktes-id för att känna sig extra säker när man gör en överföring.

Facebook Pay gör onlineköpen enklare och bekvämare 

Facebook Pay är en del av Facebooks satsning i deras pågående arbete att göra handeln mer bekväm, tillgänglig och säker för deras användare. Dessutom tror man att tjänsten kan hjälpa företag att växa samtidigt som man ger människor möjligheten att köpa och sälja saker online.

Än så länge är tjänsten bara tillgänglig i USA.