Ung kvinna gör köp på internet som hon betalar med sitt kreditkortE-handeln har ökat med 16 procent jämfört med 2018. Den kategori vi spenderar mest pengar på är resor. Foto: Rawpixel.com/Shutterstock.com

E-handel

Enkelheten och smidigheten har gjort att det blivit allt vanligare att handla varor över internet. Under 2019 beräknas det att svenskarna kommer att e-handla för över 300 miljarder kronor, skriver SvD Näringsliv.

Suget för e-handel har tack vare sin enkelhet och smidighet ökat och fortsätter att öka. Betalbolaget Dibs har gjort en mätning som visar att vi under 2019 beräknas spendera 310 miljarder kronor på e-handel. Jämfört med 2018 är det en ökning med nästan 16 procent.

Resor är den kategori där vi spenderar mest pengar

Kategorin resor är den som har vuxit mest och utgör i dag 47 procent av den totala nätkonsumtionen. Beräkningen är baserad på svar från 2 000 tillfrågade svenskar. De deltagande i undersökningen har fått svara på hur mycket de har spenderat på e-handel inom olika kategorier under ett kvartal. Därefter har beloppet extrapolerats för att man ska få fram en estimerad konsumtion för hela året.

Skärpta betalregler kan hindra e-handel

Om EU:s skärpta betalregler kommer att påverka näthandeln återstår att se. Med de nya skärpta betalreglerna räcker det inte med att uppge kortuppgifter och säkerhetskoden på kortets baksida. Du kommer att behöva identifiera dig med mobilt bank-id, säkerhetsdosa eller pin-kod. De nya betalreglerna kommer börja gälla i Sverige från och med den 14 september.

De köp som görs i en nätbutik som inte har 3D-secure och följer de nya betalningsdirektiven kan stoppas. Lars Rutberg, betalningsansvarig på Svenska Bankföreningen, uppskattar att uppemot 25 till 30 procent av näthandelstransaktionerna kan komma att stoppas.

För att e-handeln ska kunna fortgå som vanligt hoppas Lars Rutberg att bankerna informerar handlare och kunder om de nya betaldirektiven, annars kan det bli stora problem.

Brexit kan leda till höjda priser

Andra orosmoment som skulle kunna störa svensk e-handel är ett avtalslöst Brexit. Den direkta verkan av ett avtalslöst Brexit skulle innebära en tullmur mellan länderna. Det är något som gör det komplicerat både för konsumenter och företag eftersom det kommer leda till att priserna på varor höjs. Industrier som kommer påverkas är bland annat drycker, kläder, jordbruksvaror och transportutrustning.

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Skribent alexandra.stenvall@kreditkort.nu