När ditt kreditkort inte fungerar som det ska kan det bero på en rad olika orsaker, från utgångna giltighetstider till tekniska problem med kortläsaren. Det kan vara frustrerande att stå mitt i en betalning och upptäcka att ditt kort inte accepteras. I denna guide går vi igenom de vanligaste problemen och hur du kan lösa dem för att få ditt kreditkort att fungera smidigt igen.

Mitt kreditkort fungerar inte
Innehåll

Felsökning av kreditkort

När ditt kreditkort plötsligt slutar fungera kan det orsaka både frustration och besvär. Men oroa dig inte, det finns flera steg du kan ta för att felsöka problemet. Här är några saker som du kan kontrollera när ditt kort har slutat att fungera.

Kontakta din bank

Först och främst bör du kontakta din bank för att se om det finns några problem med kortet eller om det är spärrat av någon anledning. Banken kan hjälpa dig att identifiera och lösa problemet.

Kontrollera kortinformation

Se till att ditt kreditkort inte har passerat utgångsdatumet och att du har angett rätt kortinformation när du försöker genomföra en betalning. Bekräfta också att din PIN-kod är korrekt.

Verifiera kontostatus

Kontrollera ditt kreditkortssaldo och se till att du har tillräckligt med tillgänglig kredit för att genomföra betalningen. Om ditt kort är spärrat på grund av säkerhetsskäl eller upphörande, kontakta din bank för att lösa problemet.

Titta på transaktionshistorik

Granska din kontoutdrag för att se om det finns ovanliga köp eller tecken på bedrägeri. Om du upptäcker några transaktioner eller kreditöverföringar som du inte känner igen, gör en reklamation hos din bank så snart som möjligt.

Möjliga skäl till varför ditt kreditkort inte fungerar

Kreditkort problem

Det finns flera anledningar till att ditt kreditkort inte fungerar. Här de vanligaste orsakerna:

Överskriden kreditgräns

Om ditt kreditkort inte fungerar kan det bero på att du har överskridit din kreditgräns. Det är viktigt att kontrollera saldo och kreditgräns regelbundet för att undvika sådana situationer. Om du märker att du närmar dig gränsen, överväg att göra en extra inbetalning eller kontakta din kortutgivare för att höja kreditgränsen.

Tekniska problem

Ibland kan ditt kort sluta fungera på grund av tekniska problem, t.ex. ett trasigt chipp eller en magnetremsa som inte kan läsas av kortterminalen. 

I dessa fall bör du prova att använda kortet i en annan terminal eller kontakta din kortutgivare för att få råd om hur du löser problemet. Det kan också vara användbart att ha ett extra betalkort tillgängligt för att undvika störningar i dina betalningar.

Här kan du läsa om skillnaden på betalkort, kreditkort och bankkort.

Vanliga frågor och svar

Varför avvisas mitt kort?

Det kan bero på flera orsaker, såsom låst kort, felaktig pinkod eller utgångsdatum. Kontrollera dessa faktorer först.

Varför kan jag inte köpa med mitt kort?

Kolla dina säkerhetsgränser och kontosaldo, det kan vara att något av dem är nått och hindrar köpet.

Varför står det medges ej när jag har pengar?

Se till att kontroll av pinkod görs korrekt och att ditt kort inte är spärrat av någon anledning, såsom felaktig pinkod flera gånger.

Varför fungerar mitt kort inte utomlands?

Vissa länder kräver att kortet är öppet för internationella köp. Kontakta din bank om du behöver justera inställningar för utlandsköp.