Foto: Olleg/Shutterstock.com och PMAGI AB/Svensk Handel
Banker NyheterMarknaden för betalningstjänster har visat sig vara mycket lönsam. Nu går stora techföretag som Apple, Google och Amazon in på marknaden och utmanar bankerna, som hittills varit ledande på att erbjuda betalkort, skriver SvD Näringsliv.
Flera stora techföretag har börjat intressera sig för betalningsmarknaden. Nya EU-regler har öppnat möjligheten för andra aktörer än bankerna att erbjuda egna betaltjänster, utan att köpen måste gå via kortföretagen.
Att möjligheten lockar är inte så konstigt. Förra året tjänade kortföretagen Mastercard och Visa tillsammans omkring 150 miljarder kronor.
Enkelt och billigt är nyckeln för betaltjänster
Att ta fram en betaltjänst är ingen svår sak att göra menar Bengt Nilervall, expert på betalfrågor hos organisationen Svensk Handel. Det handlar framför allt om att hålla tjänsten enkel för konsumenterna och relativt billig för handlarna.
– Att det är smidigt och enkelt trumfar det mesta för konsumenterna, säger Bengt Nilervall.
Det som utmanar är istället att det redan finns betalningssätt som lever upp till dessa krav, särskilt med möjligheten att blippa kort i butikskassorna.
Apple Cards kringtjänster kan locka svenska kunder
Apple har redan infört sin nya korttjänst Apple Card på den amerikanska marknaden. Tjänsten ger användaren en relativt hög återbäring på köp som användaren gör med kortet.
Bengt Nilervall tror inte att återbäringserbjudandet kommer att få genomslag i Sverige, eftersom kortavgifterna är så pass låga. Det som kan locka svenska kunder till Apples lösning är istället kortets kringtjänster, såsom en app som ger översikt över användarens köp.
Google, Facebook och Amazon är andra techjättar som just nu utvecklar egna betaltjänster. På den svenska marknaden har ett antal mindre techföretag redan lanserat egna betalkort, som Klarna bank och brittiska Revolut.
Bankerna är inte ute ur spelet
Trots att många konkurrenter är på infart har bankerna fortfarande ett försprång som är till deras fördel, säger Bengt Nilervall till SvD Näringsliv.
Bankerna har tekniken för att kunna hantera stora antal pengaöverföringar, har redan miljontals kunder, och införandet av Swish har visat på en förmåga att komma med lösningar som kunderna efterfrågar.
Foto: Olleg/Shutterstock.com och PMAGI AB/Svensk Handel