hand håller mobil och betalkort med dator framför med dator framförRedan i höst kan amerikanska e-handelsföretaget Amazon komma till Sverige. Foto: Worawee Meepian/Shutterstock.com

E-handel

Redan i höst kan svenska företag få konkurrens av den amerikanska e-handelsjätten Amazon. Dagens Nyheter har pratat med flera insatta personer som nu kan bekräfta att en lansering i Sverige står för dörren. Amazon själva är dock fortsatt förtegna.

Det har under årens lopp florerat otaliga rykten om att amerikanska Amazon, världen största digitala detaljhandelsföretag, ska etableras även i Sverige. Nu bekräftar flera säkra källor spekulationerna, och menar att en Sverigelansering kommer ske redan under hösten 2020. Det rapporterar Dagens Nyheter, som bland annat har pratat med Emma Hernell, vice vd på HUI Research och Markus Varsikko, detaljhandelskonsult som hjälper företag i Norden att sälja sina varor via Amazon.

Sverigelanseringen kommer lägligt

Emma Hernell tror inte att det är på grund av det rådande världsläget och den ökade e-handeln som Amazon kommer till i Sverige just i höst. Hon menar dock att lanseringen helt klart kommer lägligt. Det finns i dagsläget inget exakt datum när Amazon dyker upp på svensk mark, men enligt Emma Hernell är det inte helt otippat att det blir i samband med Black Friday. Markus Varsikko bekräftar också Amazons Sverigeplaner, men menar att lanseringen snarare kommer ske redan i september eller oktober.

Vissa branscher påverkas mer än andra

Emma Hernell menar att svensk handel såklart kommer känna av att en så stor aktör som Amazon tar sig in på marknaden. Konkurrensen hårdnar och priserna pressas, men Hernell tillägger att vissa branscher kommer påverkas mer än andra. Framför allt kan bli kännbart för företag som till exempel säljer elektronik och böcker. 

Amazon förblir tysta

Dagens Nyheter har försökt få en bekräftelse även av Amazon, men företaget har valt att inte kommentera etableringen i Sverige.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Skribent helena.darlof@kreditkort.nu