Ung man med en laptop i knät och ett kreditkort i handenNu ökar e-handeln och Postnord ska leverera upp emot 1,7 miljoner paket från Black Friday till på tisdag. Foto: ESB Professional/Shutterstock.com

E-handel

Nu peakar e-handeln och miljontals med paket ska levereras. Men det är inte alla som är nöjda med hur de får sina e-handelsvaror levererade, skriver DiDigital.

Black Friday och en jul som stundar gör att e-handeln skjuter i höjden och miljontals med paket väntar på att levereras. Dock sker leveransen inte alltid enligt konsumenternas önskemål. Konsultföretaget PE har gjort en undersökning av hemleveranser och vart leveranserna går smidigast.

E-handeln ökar och fler paket ska levereras

E-handeln ökar rejält från slutet av november, och var tredje julklapp kommer att vara köpt på nätet enligt Postnords beräkningar.

Enligt Postnords chef för e-handel och logistik, Peter Hesslin, ökade paketleveranserna förra året med cirka 3 till 4 procent. Peter Hesslin spår att cirka 1,5 till 1,7 miljoner paket kommer att levereras av Postnord från och med Black Friday till på tisdag.

För Postnord blir det ett rejält tryck. Det är det dubbelt så många kollin jämfört med en vanligt dag. För att klara detta har Postnord förberett sig sedan länge. Bland annat har de tagit in mer personal samt flera last- och distributionsbilar. Dessutom kommer de att erbjuda fler hemleveranser och öppna upp flera utlämningsställen.

Malmö, Stockholm och Uppsala de som är mest nöjda

Tillsammans med Kantar Sifo har konsultföretaget PE kartlagt de städer där hemleveranser, ur ett konsumentperspektiv, sker smidigast. Undersökningen omfattar de 20 största städerna i Sverige.

De som är mest nöjda är malmöiterna. Hela 78 procent tycker att det är väldigt smidigt att få sina e-handelsvaror hemlevererade. Därefter kommer Stockholm på en andra plats och Uppsala på en tredje plats. De som är minst nöjda är personer bosatta i Södertälje. Endast 54 procent anser att hemleveranserna fungerar bra. Karlstad och Gävle är ytterligare två städer som placerar sig långt ner på listan. 

Anledningen till missnöjet kan bero på långa ospecificerade tidsintervall och att de som levererar paketen inte vill lämna paketet vid dörren. Det gör att man kanske måste stanna hemma från jobbet för att kunna ta emot paketet, vilket kan skapa irritation.

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Skribent alexandra.stenvall@kreditkort.nu