Strawberry och Norwegian lanserar gemensamt bonusprogram

Betallösningar Nyheter

Två av de mest populära bonusprogrammen i Norden ska nu slås ihop till ett, med målet att bli ett av de största programmen av sitt slag i regionen. Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) och Norwegian har nämligen startat ett nytt dotterbolag för bonuspoäng till sina gemensamma 7,5 miljoner kunder.

Både Norwegian och Nordic Hotels har länge haft populära bonusprogram med miljontals användare. I samband med att Nordic nyligen bytte namn till Strawberry presenterade man även planerna på att gå ihop med Norwegian.

Tanken är att man ska slå ihop Norwegians Cashpoints-program med Strawberry’s hotell-poäng under ett och samma tak och därmed samla sina 7,5 miljoner kunder. Det betyder att det kommer bli lättare att boka hotell med sina flygpoäng och lättare att boka resor med sina hotell-poäng.

Till en början kommer det endast vara Norwegian och Strawberry som är kopplade till programmet som idag ägs av de 50/50 av de två koncernerna. Men tanken är att man inom kort kommer börja inkludera andra aktörer i programmet.

“Det kommer att bli en – game changer – för medlemmar och gäster. Vi ser fram emot att påbörja resan tillsammans med Norwegian”,  säger Petter A. Stordalen, grundare och ägare vid Strawberry.

Även Norwegian ser fram emot samarbetet och i en skriftlig kommentar säger Norwegians koncernchef, Geir Karlsen, att:

“Jag är väldigt glad över det här samarbetet med Strawberry och att vi tillsammans skapar något som ger ännu fler kunder ett större utbud av tjänster och valmöjligheter.”

I samband med denna sammanslagning kommer marknaden för kreditkort med bonussystem att förändras. Den första förändringen är att Bank Norwegians kreditkort kommer bli mycket mer värdefullt.