Banker Nyheter

Mastercard har tagit fram en ljudlogotyp som lanserades i fredags. Ljudet kommer spelas upp i samband med att transaktioner genomförs. Förhoppningen är att ljudet ska bidra till hur folk ser på Mastercard nu och framöver.

I fredags lanserade Mastercard en ljudlogotyp som ska bidra till att skapa en ny dimension till konsumentupplevelsen. Ljudlogotypen är enligt företaget ett exempel på hur digitaliseringen tillsammans med nya teknologier påverkar hur vi människor relaterar till olika varumärken men även konsumtion.

Införandet av ljudlogotypen är bara ett steg på företagets varumärkesresa. 

Ljudlogotypen kommer höras inom detaljhandeln

Mastercards ljudlogotyp kommer till en början att höras i utvald detaljhandel, exempelvis varje gång någon genomför en transaktion via röstassistenter.

Framöver är tanken att ljudet ska höras i flera olika miljöer. Bland annat inom e-handel och övrig detaljhandel.

Raja Rajamannar arbetar som chief marketing and communications officer på Mastercard. Han säger att melodin som har tagits fram kommer bidra till hur folk känner igen Mastercard, både nu men även i framtiden. Ljudet bidrar till att skapa en ny dimension av Mastercards identitet.

Tagit hjälp av sångare från Linkin Park

Melodin som har tagits fram beskrivs som autentisk och distinkt. Mastercard har arbetat mycket med att ta fram en melodi som dessutom ska vara anpassningsbar över hela världen. För att säkerställa att melodin fungerar världen över har Mastercard tagit hjälp av en rad olika artister och skivbolag från hela världen. En av de mer välkända artisterna är Mike Shinoda från Linkin Park.

Mike Shinoda har fått kommentera melodin och han beskriver den som en melodi som är anpassningsbar över både genrer och kulturer.

Foto: Photo_for_you / Shutterstock.com