Sebastian Siemiatkowski, vd för KlarnaKlarnas vd Sebastian Siemiatkowski konstaterar att haveriet var ett allvarligt fel och att företaget är ledsna för besväret det har orsakat. Foto: Pressbild/Klarna

Betallösningar

Klarna riskerar både sanktioner och skadat förtroende efter en läcka där användare av betalappen kunde se andra kunders uppgifter. Vd:n Sebastian Siemiatkowski tror dock att det är för tidigt att säga exakt vilka följderna kommer att bli.

För ett par veckor sedan fick Klarna besked om allvarliga tekniska problem i deras app. Användare som loggade in kunde se uppgifter om helt andra användare, berättar Breakit. Exempelvis ska användare ha kunnat se andras fakturor, eller andras leveranser trots att fakturorna varit ens egna.

Samma dag som felet uppmärksammades på sociala medier stängde Klarna ner appen. Klarna gick också ut med att problemet berodde på ett handhavandefel, inte en attack mot betaltjänsten.

Senare under dagen ska problemet ha varit ordnat och appen fungerade igen framåt eftermiddagen.

Brott mot GDPR kan leda till miljardsanktioner

En intern rapport från Klarna visar nu att 83 000 användare drabbades av teknikhaveriet. I 15 000 fall berörde det information som kunde identifiera de andra kunderna, rapporterar Breakit efter en artikel i Dagens nyheter.

Att kunders integritet har äventyrats på det här sättet bryter mot dataskyddsförordningen, GDPR.

Ett tiotal personer anmälde Klarna till Finansinspektionen efter problemen. Nu kan det leda till att betaljätten får sanktioner på miljarder kronor.

Vd: Påverkar användares förtroende för Klarna

Vd:n för Klarna heter Sebastian Siemiatkowski. Han berättar att företaget rapporterat sitt arbete med att lösa problemet helt enligt riktlinjerna. Vilka konsekvenserna kommer bli återstår ännu att se.

Men helt klart är händelsen till nackdel för Klarna. Det kan påverka förtroendet i så pass hög grad att kunder väljer bort Klarna och använder andra betallösningar i stället.

Det här är dåligt för oss, punkt slut. Och det är pinsamt och vi är oerhört ledsna. Så enkel är det. Med det sagt så finns det massor med saker vi kan göra bättre, säger Sebastian Siemiatkowski.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Skribent evelina.grenehed@kreditkort.nu