Banker

Elgiganten gick i slutet av januari ut med att man skulle skippa kontanterna i 78 av sina butiker. Nu, drygt två månader senare kan man konstatera att det inte påverkat handeln.

De 78 butiker man slutat med kontanthantering i är mindre butiker som tidigare verkade under namnet Phone House. Dessa butiker har nämligen ett helt annat kundbeteende än de större varuhusen.

Kontantfria Elgiganten-butiker har inte minskat försäljningen

I slutet av januari slutade 78 mindre Elgiganten-butiker hantera kontanter. Andelen kontanter var i dessa butiker relativt låg till att börja med så kunderna har varit väldigt förstående. Någon påverkan på försäljningen har förändringen inte haft.

Redan ett halvår innan man tog bort kontanterna gjorde Elgiganten tester på utvalda butiker. De fick då veta att detta inte skulle försämra varken försäljningen eller kundupplevelsen.

– Vi har en positiv försäljningsutveckling, men det gäller för hela butikskedjan och går inte att koppla till att vi slopat kontanthanteringen i Elgiganten Phone House-butikerna, säger Elgigantens kommunikationschef Jessica Wallin, till Computer Sweden.

Personalen känner sig tryggare

Elgiganten Phone House har genom åren utsatts för en hel del rån runt om i Sverige. Att man nu slopar kontanterna är något personalen varit väldigt positiv till. Det har inneburit en ökad trygghet för alla medarbetare.

Det innebär även mindre administrativt arbete vilket ger mer tid ute i butiken för att möta kunder.

Utökning av kontantfria butiker är inte att vänta i närtid

Även fast de 78 Elgiganten Phone House-butikerna klarat sig bra utan kontanthantering finns det inte några planer på att göra fler av de mindre butikerna kontantfria inom den närmaste tiden. I de stora butikerna kommer nog kontanterna leva kvar i många år och några planer på att göra hela kedjan kontantfri finns inte.

– Nej, det finns inga planer att göra samma förändring i de större varuhusen. Här är sortiment och kundbeteende annorlunda så vi ser inte att det kommer att ske någon förändring i närtid, säger Jessica Wallin.

Foto: Elgiganten

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Skribent alexandra.stenvall@kreditkort.nu