man vid laptop med black friday-annons på skärmenE-handeln förväntas slå nya rekord under årets Black Friday. Foto: Rawpixel.com/Shutterstock.com

E-handel

Just nu pågår kampanjen Black Week, som banar väg för konsumtionshögtiden Black Friday. Och även om den fysiska handeln drabbas hårt av gällande restriktioner, kan e-handeln slå försäljningsrekord, skriver DiDigital.

Förra året handlade svenskarna för sju miljarder kronor på Black Friday, enligt en undersökning från Postnord.

Sajten Pricerunner har undersökt hur det kommer att se ut i år. De har intervjuat cirka 1 000 personer, varav 35 procent uppger att de tänker handla på Black Friday. Det handlar alltså om fler än var tredje person, vilket är fler än vad Pricerunner hade räknat med.

– Tidigare har vi räknat med att Black Friday växer med 15 till 30 procent i år till ett nytt rekord på 9 miljarder kronor. Men som det utvecklats så tror vi mycket väl att perioden kan nå 10 miljarder kronor i omsättning, menar vd:n för Pricerunner, Nicklas Storåkers. 

Många planerar att shoppa, men yngre personer i lägre grad

Mer än hälften av svenskar i 30–39-årsåldern handlar under Black Friday. Av personer som är 60 år och äldre är det bara 21 procent. Totalt sett är det 21 procent av de tillfrågade som tänker lägga mindre pengar på rean i år.

Det är främst den yngre målgruppen 18–29 år som tänker minska konsumtionen. De har drabbats särskilt hårt av den ekonomiska samhällssituationen. Det gör det svårare att förutsäga tillväxten, eftersom yngre i vanliga fall är de som handlar mest på Black Friday, menar Nicklas Storåkers.

Black Friday är billigast på året – men se upp för blufferbjudanden

Men är det då billigare att handla på Black Friday? Ja, enligt Pricerunner säljs över en fjärdedel av produkterna de jämför med 15–50 procents rabatt. Genomsnittsrabatten var 18 procent förra året.

Leksaker och tv-apparater är populära saker att inhandla den här perioden. Men för tv-apparater kan det vara smartare att vänta, säger Nicklas Storåkers. Där kan priset nämligen fortsätta neråt även efter Black Friday.

Man bör också se upp för blufferbjudanden. Många reavaror höjs i smyg innan Black Friday, för att sedan erbjuda en ”rabatt” som är högre än originalpriset.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Skribent evelina.grenehed@kreditkort.nu