Kvinna sitter framför en dator och håller i en mobiltelefon där hon gör inköp på internet.E-handeln sköt i höjden under april månad med den högsta andelen svenskar som genomförde sina köp på nätet. Hälsa och skönhet samt dagligvaruhandel var de kategorierna som ökade mest i april 2020. Foto: Waraporn Wattanakul/Shutterstock.com

E-handel

E-handeln ökar och under april månad handlade 78 procent av svenskarna på nätet. Enligt Postnords E-barometer är det den högsta andelen som någonsin har uppmätts, skriver Dagens Handel.

Coronakrisen och den sociala distanseringen har gjort att folk tillbringar mer tid hemma. Sedan coronautbrottet har handeln i fysiska butiker minskat och många butiker har fått slå igen. Men e-handeln sköt i höjden under april månad. Hela 78 procent av svenskarna gjorde köp på internet. Det är den högsta andelen någonsin.

E-handeln ökade med 44 procent i april

Jämfört med samma tidsperiod förra året har e-handeln vuxit med 44 procent under april när svenskarna själva har gjort en uppskattning på sin konsumtion. Enligt Postnord finns det ingen annan enskild månad som visat på en lika hög tillväxt i E-barometern historiskt sett.

Störst ökning bland personer 65 plus

Den största procentuella ökningen har skett i åldersgrupperna 65 till 79 år. E-handeln i denna åldersgrupp ökade med 154 procent i april jämfört med samma tidsperiod 2019.

Coronapandemin tros vara en orsak då gruppens dagligvaruhandel på nätet har ökat. Men även inköp av skor och kläder har ökat med 11 procent. 

Kvinnor överrepresenterade i åldern 50 till 64 år

Personer i åldern 50 till 64 år stod för den näst största ökningen, där kvinnorna var överrepresenterade. I april var det betydligt fler kvinnor än män som e-handlade. Hela 82 procent av kvinnorna valde att handla på nätet.

Men det är i åldern 30 till 49 år som ökningen är som störst. Hela 88 procent av kvinnor i åldern 30 till 49 år handlade på nätet under april månad. 

Hälsa och skönhet ökade mest

Konsumtionen av skor och kläder ökade under april med två procentenheter till 40 procent jämfört med samma tidsperiod 2019. De största vinnarna när det gäller e-handel är dagligvaror och hälsa.

Under april ökade hälsa och skönhet med 14 procent till 45 procent jämfört med samma tidsperiod förra året. Dagligvaror ökade från 15 procent till 21 procent i april jämfört med samma tidsperiod 2019.

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Skribent alexandra.stenvall@kreditkort.nu