Kvinna som sitter med laptop i knät, kaffekopp i handen och julklappar runt omkring sig och handlar julklappar online.Under julen förväntas e-handeln att öka enligt prognoser från CRM-specialisten Salesforce. Foto: Prostock-studio/Shutterstock.com

E-handel

I USA tror man att årets julhandel kommer att slå nytt rekord när det gäller e-handeln. Det meddelar CRM-specialisten Salesforce i sin prognos, skriver Breakit.

Julhandeln i USA startar redan den 28 november i samband med Thanksgiving Day och håller på hela vägen fram till julhelgen. I år väntas e-handeln slå nya rekord. 

Julhandeln väntas öka med 13 procent i USA

I USA förväntas försäljningen öka till 136 miljarder dollar, vilket motsvarar en ökning på 13 procent jämfört med 2018. Globalt sett spår man att julhandelns försäljning beräknas landa på 768 miljarder dollar. 

I år blir dock antalet handelsdagar sex dagar färre än 2018 på grund av att Thanksgiving day i år ligger något senare jämfört med 2018. I och med det räknar Salesforce med att försäljningen kommer att ligga mer jämnt fördelad under Cyber Week. 

E-handeln ökar och mobiler spås dominera årets shopping

I USA förväntas Black Friday generera e-handelsintäkter på 7,3 miljarder dollar. Globalt förväntas e-handelsintäkterna från Black Friday uppgå till 39,6 miljarder dollar. 

När det gäller Cyber Monday förväntas e-handelsintäkterna i USA att uppgå till 8,2 miljarder dollar och globalt sett ligger förväntningarna på 32,3 miljarder dollar.

Mobiler är den vara som kommer att dominera årets shoppingsäsong enligt Salesforce. Av hela e-handelstrafiken beräknar man att mobiler kommer att stå för cirka 70 procent och 52 procent av lagda order.

Svårt att se ökad julhandel när vi går mot en lågkonjunktur

I Sverige som är på väg in i en lågkonjunktur med ökad arbetslöshet är det ännu oklart hur julförsäljningen kommer att se ut. Under 2018 minskade försäljningen i detaljhandeln under december månad med en procent jämfört med 2017.

Den minskade försäljningen under december 2018 var förvånande och mycket ovanligt i en högkonjunktur. Det var ändå ett år som man såg att hushållen hade en god disponibel inkomst.

En annan anledning till att försäljningen minskade i december var att novemberhandeln ökade under Black Friday med 3,6 procent.

Tidigare nedgångar i handeln har varit under år då konjunkturen har varit ganska svag. 

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Skribent alexandra.stenvall@kreditkort.nu