Del av tangentbord med en miniatyrhand som pekar på en tangent som det står Neobank på.När Bynk byter namn till Rocker kommer man samtidigt att utveckla och skapa ett bredare utbud av finansiella tjänster för att kunna ge människor större kontroll över sin ekonomi. Samtidigt vill bolaget expandera i Europa och skapa en neobank. Foto: hafakot/Shutterstock.com

Kreditgivning Nyheter

Bynk byter namn till Rocker. Förutom namnbytet kommer bolaget att utöka sina tjänster och introducera en ny strategi för företaget i hopp om att skaffa en europeisk neobank, rapporterar Breakit.

Bynk har i ett pressmeddelande meddelat att de byter namn till Rocker. Vidare kommer bolaget att bredda sina tjänster, och därmed lanserar de en ny företagsstrategi. Förhoppningen är att skapa en europeisk neobank.

Bynk utvecklar och breddar sina tjänster

Enligt Bynks vd, Emil Hansson, bygger det svenska fintechbolaget en ledande neobank. I samband med det utvecklar man också ett bredare utbud av finansiella tjänster. Tanken är att ge människor större kontroll över sin ekonomi och göra det lättare att öka sitt sparande, sköta sina betalningar och hantera egna lån. Fokus kommer att ligga på att fler ska kunna ta del av Bynks tjänster.

Konsumentlånen kommer att finnas kvar 

Bynk kommer att finnas kvar, men som ett varumärke för konsumentlån. Under 2018 satsade bolaget enorma belopp på marknadsföringskampanjer för sina konsumentlån. Omsättningen uppgick under 2018 till 36 miljoner kronor och bolaget gjorde en förlust på 110 miljoner kronor.

Nya och gamla tjänster kommer att samlas under varumärket Rocker

Bynks alla tjänster kommer att finnas i en gemensam app under varumärket Rocker. Bolaget ser inga problem med att lansera Rocker som ett nytt namn.

Enligt Bynks kommunikationsdirektör, Oscar Hyléen, har Bynk blivit ett starkt varumärke, vilket är något som man kommer att kunna kapitalisera på. 

Enligt Emil Hansson har de skapat en stark plattform och vuxit snabbt. Under 2020 siktar de på att etablera sig i flera nya länder. Genom det nya varumärket Rocker hoppas man maximera grunden för en lyckosam expansion.

Undersöker möjligheterna för en börsnotering

Samtidigt som företaget expanderar i Europa vill de undersöka om det är möjligt att börsnotera bolaget. Men det är ingen brådska med det. Enligt Emil Hansson är de i dagsläget välkapitaliserade, och det finns inget direkt behov av att ta in nytt kapital. Däremot kan expansionen internationellt kräva att de tar in ytterligare kapital på sikt, och då kan börsen vara ett alternativ.