kundvagns-logotyper på små kartonger med grafer i bakgrundenDe flesta av köpen under Black Week gjordes online på grund av restriktioner och smittrisken i samhället. Foto: sasirin pamai/Shutterstock.com

E-handel

13,5 miljarder kronor. Så mycket pengar spenderade svenskarna på shopping under Black Week 2020, skriver Breakit. Av de inköp som gjordes var det 72 procent som skedde online. Därmed har e-handelns försäljning under kampanjveckan nått upp i de höjder som man hade förutspått.

Årets Black Week är över, och vi kan nu titta tillbaka på vilka summor som svenskarna handlade för.

Postnord har gett analysföretaget Kantar Sifo i uppdrag att undersöka hur svenskarnas shopping såg ut under Black Week. Resultatet visar att intresset för kampanjveckan är fortsatt stort.

Hälften av svenskarna handlade på Black Friday

Det var hela 96 procent av befolkningen i Sverige som på något sätt uppmärksammade Black Friday, som är den dag som står i fokus under rean. Andelen svenskar som faktiskt shoppade varor under just Black Friday var cirka hälften av befolkningen.

Men rean pågår som bekant inte bara under fredagen, utan under hela veckan. Totalt sett spenderade svenska konsumenter 13,5 miljarder kronor under Black Week 2020. Det motsvarar i genomsnitt 3 772 kronor per person.

Enligt Postnord uppger konsumenter att de gjorde 72 procent av inköpen under Black Week på nätet, i stället för i fysiska butiker. 

Fler handlar på nätet på grund av smittspridning och restriktioner

Med tanke på pandemiläget i samhället är det inte överraskande att de flesta köpen gjordes på nätet. Innan Black Week började trodde sajten Pricerunner att omsättningen för e-handeln skulle hamna på mer än 10 miljarder kronor, vilket vi har skrivit om i en tidigare artikel.

Utifrån de 72 procent av inköpen som skedde online verkar slutresultatet mycket riktigt hamna någonstans kring 10 miljarder kronor. Det säger Carl-Fredrik Teder, som är detaljhandelsanalytiker hos Postnord.

– Den ökade smittspridningen och de senaste restriktionerna från myndigheterna har givetvis resulterat i att en stor del av konsumtionen under Black Week förflyttats till nätet, säger han i ett pressmeddelande.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Skribent evelina.grenehed@kreditkort.nu