Kreditkort med leveransförsäkring

Att ha ett kreditkort med leveransförsäkring ger dig ett extra skydd när du beställer varor online. Skulle varan inte levereras eller levereras skadad så får du kompensation av försäkringen.

Läs mer om hur detta fungerar och få tips på kreditkorten med bäst leveransförsäkring från våra experter i denna guide.

Senast uppdaterad: 03/03/2024

Marginalen Gold

Marginalen Gold
4.0

Marginalen Gold

Har en allriskförsäkring som även täcker leveranser. Kortet är välkänt för sina bra och heltäckande försäkringar.

Årsavgift

0 kr Gäller första året, därefter 195 kr/år

Högsta kredit

100 000 kr

Ränta

16,90%

Räntefria dagar

50 dagar
Kortfakta & krav

Krav

  • Betalningsanmärkning: EJ OK
  • Folkbokförd i Sverige: Nej
  • Åldersgräns: 19 år
  • Årsinkomst: 120 000 kr

Mobila betalningsmetoder

  • Apple Pay
  • Google Pay
  • Samsung Pay

Kortfakta

Effektiv ränta 17,73%
Korttyp Mastercard
Reseförsäkring Ja
Uttagsavgift Sverige 3 %
Uttag utomlands 3 %
Valutapåslag 1,65 %
Aviavgift 25 kr
Fördelar & nackdelar

Fördelar

  • Rabatt i 200 butiker och cashback när du handlar online
  • Reseförsäkring + 8 andra försäkringar
  • Enkelt att delbetala utgifter
  • Låg valutaväxlingsavgift

Nackdelar

  • Inget bonussystem
  • Något hög årsavgift för vad man får
Vårt betyg om kortet

Adam Jarfjord recenserar

Marginalen Gold är ett bra shoppingkort som ger flera bra försäkringar som skydd. Vi anser även att 50 dagars räntefri kredit räcker och positivt är även att åldersgränsen endast är på 19 år. Det som sänker betyget något är årsavgiften.

Nordea Gold

Nordea Gold
3.0

Nordea Gold

Nordeas Gold-kort har en leveransförsäkring samt en riktigt bra allriskförsäkring som skyddar din elektronik och dina vitvaror.

Årsavgift

470 kr

Högsta kredit

100 000 kr

Ränta

8,80%

Räntefria dagar

55 dagar
Kortfakta & krav

Krav

  • Betalningsanmärkning: EJ OK
  • Folkbokförd i Sverige: Ja
  • Åldersgräns: 18 år
  • Årsinkomst: 120 000 kr

Mobila betalningsmetoder

  • Apple Pay
  • Google Pay
  • Samsung Pay

Kortfakta

Effektiv ränta 9,16%
Korttyp Mastercard
Reseförsäkring Ja
Uttagsavgift Sverige 2 %, minst 40 kr
Uttag utomlands 2 %, minst 40 kr
Valutapåslag 1,55 %
Aviavgift 19 kr
Fördelar & nackdelar

Fördelar

  • Koppla kortet till Wrapp för att få återbäring
  • Leverans- och allriskförsäkring ingår
  • Reseförsäkring ingår vid köp av resor

Nackdelar

  • Inget bonussystem
  • Hög uttagsavgift
Vårt betyg om kortet

Adam Jarfjord recenserar

Kortet passar perfekt för den som planerar att delbetala krediten då räntan är en av de lägsta på marknaden. Dock har kortet en årsavgift på nästan 500 kr och saknar helt bonussystem, vilket drar ner vårt betyg.

Everydaycard

Everydaycard
3.0

Everydaycard

Leveransförsäkring för alla varor du beställer online för över 1 000 kr. Varan ska betalas till 100 % med kortet.

Årsavgift

195 kr

Högsta kredit

100 000 kr

Ränta

9,80%

Räntefria dagar

55 dagar
Kortfakta & krav

Krav

  • Betalningsanmärkning: EJ OK
  • Folkbokförd i Sverige: Ja
  • Åldersgräns: 18 år

Mobila betalningsmetoder

Saknar stöd för Apple Pay och Google Pay.

Kortfakta

Effektiv ränta 12,99%
Korttyp Mastercard
Reseförsäkring Ja
Uttagsavgift Sverige 2 %, minst 40 kr
Uttag utomlands 2 %, minst 40 kr
Valutapåslag 1,55 %
Aviavgift 19 kr
Fördelar & nackdelar

Fördelar

  • Upp till 1 % bonus på alla köp
  • Drivmedelsrabatt hos Preem
  • Allriskförsäkring och leveransförsäkring ingår

Nackdelar

  • Hög uttagsavgift
  • Saknar stöd för Apple- och Google Pay
Vårt betyg om kortet

Hanna Sjögren recenserar

Everydaycard är ett bra shoppingkort med många fördelar och låg årsavgift. Dock sänks betyget avsevärt då det saknar stöd för mobila betalningar, vilket jag anser bör vara en självklarhet idag.

Leveransförsäkring

Hur fungerar en leveransförsäkring på ett kreditkort?

Leveransförsäkringen är en försäkring på kreditkort som skyddar varor du köper redan innan du har fått hem dem. Som namnet avslöjar får du kompensation om något skulle hända under leveransen, exempelvis:

  • Varan levereras inte
  • Varan levereras skadad
  • Fel modell eller fel vara levereras

I regel får du då kompensation som motsvarar priset du betalade för varan.

Tänk dock på att försäkringen ska användas som en sista utväg. Har du problem med en leverans ska du i första hand kontakta återförsäljaren som du köpt av för att försöka lösa problemet.

Seriösa butiker och företag är ofta duktiga på att lösa leveransproblem och måna om att ta hand om sina kunder.

Det finns ett uttryck som säger att “alla kreditkort har leveransförsäkring”, då kreditgivaren har ett ansvar att se till att varor levereras som de ska. Men det stämmer inte riktigt. Däremot kan du ofta få hjälp av din kreditgivare om du har problem med en leverans.

Så använder du leveransförsäkringen

Precis som med alla försäkring måste du förstå hur leveransförsäkringen fungerar, vad den gäller för och hur du aktiverar den, innan du försöker nyttja den.

Risken är annars att du missar en möjlighet att använda försäkringen, eller att du försöker använda den för något den inte täcker.

Försäkringsvillkor

Börja alltid med att granska försäkringsvillkoren. Dessa ska tydligt klargöra vilken sorts varor som täcks samt vilka skador eller fel du kan få kompensation för.

Många gånger finns det till exempel ett minimum för att försäkringen ska gälla, exempelvis allt du beställer för mer än 1 000 kr. I andra fall är det bara en viss kategori av varor som täcks, exempelvis vitvaror, elektronik eller reservdelar till en bil.

Aktivera leveransförsäkring

Ofta behöver du inte göra så mycket för att aktivera en leveransförsäkring på kreditkortet. Det enda kravet är att varan är köpt med ditt kreditkort och att den uppfyller kraven för försäkringen.

Däremot är det viktigt att du inte glömmer att:

  1. Först kontakta det företag som du köpt varan av
  2. Sen kontakta företaget som skulle leverera varan
  3. Spara alla kvitton och orderbekräftelser
  4. Försäkra dig om att problemet inkluderas av försäkringen

Liknande försäkringar som ofta ingår

Kreditkort med leveransförsäkring har ofta fler liknande förmåner kopplade till korten. Förutom att i princip alla kreditkort har reseförsäkring, så kan du ofta hitta kort som även har följande förmåner:

  • Allriskförsäkring: Kallas även för drulleförsäkring och skyddar framför allt dyrare elektronik och vitvaror från det mesta som kan gå fel med dem. Från oförutsägbara skador till leveransproblem eller fel i produkten. 
  • Förlängd garanti: Förlängd garanti gäller också på dyrare elektronik och varor och ger dig 1-2 års extra garanti, beroende på vara och kreditgivare.
  • Prisgaranti: Skydd dig mot dyra priser med ett kort som erbjuder prisgaranti. Skulle du hitta en produkt du köpt till ett billigare pris (ofta inom 3 månader), får du kompensation för mellanskillnaden.

Även om det finns ett urval med kreditkort som har en specifik leveransförsäkring, så är det vanligare att kreditkort med leveransförsäkring egentligen har en allriskförsäkring (drulleförsäkring).

Kort som ofta har försäkringen

Du bör inte skaffa ett kreditkort endast för att kortet har en leveransförsäkring då det ska vara en av flera bra förmåner.

Har du ett intresse för denna typ av försäkring så finns det tre särskilda kategorier med kreditkort som kan vara extra intressanta för dig. Detta då de har många andra förmåner kopplat till att handla saker både på nätet och i fysiska butiker.

  • Shoppingkort – En samlingskategori för kreditkort med specifika förmåner för dig som ofta shoppar.
  • Cashbackkort – Kreditkort som ger dig cashback på allt (eller vissa saker) du köper med kortet.
  • Bonuskort – Kreditkort med ett bonussystem där du kan samla in bonuspoäng för vissa transaktioner och sedan spendera poängen på andra transaktioner.

Vanliga frågor och svar

Vilket kreditkort har bäst leveransförsäkring?

Vi anser att Marginalen Gold är det kreditkort som är bäst för detta. Framför allt för att kortet har en allriskförsäkring som täcker allt som kan gå fel med en produkt från det ögonblick du betalat för den.

Vad gör jag om något jag beställt inte levereras?

I första hand ska du kontakta det företag du köpt varan av. Därefter kan du vända dig till företaget som skulle leverera produkten, exempelvis Postnord eller DHL. Om du fortfarande inte fått hjälp kan du använda dig av leveransförsäkringen på ditt kreditkort.

Finns det betalkort med leveransförsäkring?

Ja, det finns en del betalkort med leveransförsäkring. Klarnakortet är ett bra exempel på ett sådant kort.