Två blå revolutkort som överlappar varandra mot en svart bakgrundRevoluts samarbete med Mastercard öppnar upp helt nya marknader. I slutet av året kommer Revolut börja utfärda sina kort i USA. Foto: Ascannio/Shutterstock.com

Nya kreditkort Nyheter

I slutet på året kommer det brittiska fintechbolaget Revolut att börja utfärda sina kort i USA genom deras samarbete med Mastercard. Bolaget har planerat att expandera på sex olika marknader innan året är slut och USA är en av marknaderna, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

Den brittiska digitalbanken Revolut kommer under slutet av året att utfärda kort i USA, som är en av sex marknader som bolaget planerar att expandera på. Korten kommer att utfärdas i samarbete med Mastercard.

Konkurrera med befintliga banker genom att erbjuda flera gratistjänster

Revolut är just nu en av världens snabbast växande bankkontoföretag. Revolut vill säkerställa att deras produkt kommer att vara bättre än de befintliga banktjänsterna som i dag finns i USA.

I dag debiterar de flesta amerikanska bankerna 10 dollar per månad för ett konto och 10 till 15 dollar för lokala överföringar. Enligt Revoluts grundare och vd Nikolay Storonsky kommer de tjänsterna att vara gratis hos Revolut.

Samarbetet med Mastercard ger Revolut täckning i 210 länder

Revoluts samarbete med Mastercard innebär att det blir möjligt för Revolut att ta del av Mastercards nätverk. Det innebär att Revoluts kort kommer att accepteras i alla länder där Mastercard finns, vilket för närvarande är 210 länder.

Revolut planerar att anställa cirka 3 500 personer under nästa år när de expanderar på den nordamerikanska marknaden och den asiatiska marknaden. 

Fintechbolagen växer snabbt men står inför många utmaningar

Flera fintechbolag som Revolut, Monzo och Starling har vuxit väldigt snabbt i Storbritannien genom att erbjuda lägre priser än de traditionella bankerna, samtidigt som deras utbud inte är lika brett. De flesta bankerna tjänar pengar på att debitera sina kunder för olika tjänster. Revolut står alltså inför utmaningen att på sikt bygga upp hållbara vinster. 

Dessutom finns det andra utmaningar som väntar på den amerikanska marknaden, där kundernas plånböcker redan nu innehåller flera kort.

Revolut lanserades sommaren 2015 och har i dag över 8 miljoner användare.