kund och butiksbiträde vid kassan i en klädbutikI och med sitt nya samarbete vill Klarna underlätta för e-handlare att också använda sig av fysiska butiker. Foto: ESB Professional/Shutterstock.com

Betallösningar Nyheter

Klarnas betallösning är inte bara användbar i näthandeln, utan breder nu ut sig också i detaljhandeln. Genom ett samarbete med HR-techbolaget Gigstr hoppas Klarna kunna hjälpa fler e-handlare att satsa på fysiska pop-up-butiker, skriver Breakit.

Betalbolaget Klarna är baserat på idén att e-handelsföretag ska kunna erbjuda digitala fakturor för kunder som handlar på nätet.

Men det är inte bara i näthandeln som Klarnas betallösning går att använda. På sistone har Klarna nämligen satsat på att införa betallösningen även i fysiska butiker.

Bland annat har den stora klädförsäljaren H&M börjat använda Klarnas betallösning i sina butiker runt om i landet.

Samarbete med Gigstr för att fylla butikslokaler

Klarna har inlett ett samarbete med Gigstr, ett HR-techbolag som vill hjälpa e-handelsbolag att fylla butiksytor som står tomma. Det handlar då om vad som kallas för pop-up-lösningar, det vill säga mindre lokaler som nyttjas tillfälligt.

Från början byggdes bolaget Gigstr på affärsidén kring en app, där användare kan registrera sig och söka mer eller mindre tillfälliga jobb hos olika arbetsgivare. Men sedan dess har Gigstr breddat sin verksamhet, och nu ingår alltså även butikslokaler som en del i deras arbete.

E-handlare får chans att träffa sina kunder

Samarbetet har syftet att e-handlare som uteslutande finns på nätet ska få lättare att besöka olika orter och nå ut till nya målgrupper. Dels genom tillfälliga fysiska butiker, dels genom olika event.

– Tillsammans med Gigstr tillför vi nu ytterligare en dimension i vårt breda erbjudande till svenska e-handlare, säger Klarnas marknadschef Christian Cabau i ett pressmeddelande.

Detaljhandeln har fortfarande en framtid

Rasmus Solholm är vd och grundare för Gigstr. Han trycker på att detaljhandeln fortfarande har en plats i framtidens handel, men inte om den blir tråkig. Därför vill Gigstr ge kunderna en unik upplevelse som fortsätter att vara relevant för dem, säger han i ett pressmeddelande.