Kollage USAs flagga och David Sandström marknadschef på KlarnaKlarna fortsätter sin offensiv i USA. Bolaget har nu över 200 000 anslutna e-handlare. Foto: Africa Studio/Shutterstock.com och Press/Klarna

Kreditgivning Nyheter

USA:s ekonomi har fått ta rejält med stryk på grund av coronaviruset. Men Klarna fortsätter sin offensiva tillväxtplan och tecknar nya avtal med handlare, skriver DiDigital.

Under de senaste åren har betalbolaget Klarna satsat en internationell expansion. Fokus har legat på att vinna marknadsandelar i USA och Storbritannien. Nu tecknar Klarna nya prestigeavtal med handlare i USA. Samtidigt förändrar bolaget sina reklambudskap.

Klarna växer i USA och utvecklar flera tjänster

Sebastian Siemiatkowski, Klarnas grundare och vd, meddelade nyligen att bolaget växer i USA med 400 procent per år. Målet är att ha 10 miljoner kunder innan året är slut. 

I USA står bolaget på flera olika tillväxtben. Bland annat hade Klarnas app, som lanserades i maj 2019, mer än 2 miljoner nedladdningar innan året var slut. Oavsett vilken butik amerikanerna handlar från kan de med hjälp av appen välja att delbetala sina varor. 

Klarna har även integrerat sina betallösningar hos e-handlare både i USA och globalt. Antalet anslutna e-handlare uppgår nu till över 200 000 användare globalt. På den amerikanska marknaden har Klarna även inlett ett samarbete med skönhetskedjan Sephora.

Klarna har etablerat sig hos många stora nya handlare i USA

Enligt Klarnas marknadschef David Sandström har Klarna fått ett bra fotfäste på den amerikanska marknaden och har signerat flera avtal med nya handlare. Men Sephora är den första riktigt stora renodlade USA-kunden.

Andra kunder i USA som har anslutit sig till Klarna är Timberland, The North Face och Abercrombie & Fitch. De har även ett samarbete med H&M, som dessutom är delägare i Klarna i USA.

För H&M och Sephora är kundupplevelsen viktig och de lägger ner miljontals dollar på att skapa en fantastisk sådan. Det är viktigt för dem att hitta en partner som som inte förstör kundupplevelsen vid betalningstillfället, och enligt David Sandström spelar Klarna i en helt annan liga än deras konkurrenter. 

Klarna har även satsat på att fungera som en slags shoppingmotor också i USA, där man inspirerar och förmedlar rekommenderade produkter, ungefär som den populära tjänsten Pinterest.