En kundvagn i miniatyr ståendes på en laptopSvenskarnas handel har under sommaren i hög grad flyttat från fysiska butiker till butiker online. Foto: Maxx-Studio/Shutterstock.

Banker Nyheter

Två tredjedelar av de svenska e-handlarna tror på ökad försäljning och ökad tillväxt i sommar. Det framgår av Payson och Sveas e-handelsindikator.

I en undersökning gjord av Payson och Svea framkommer att 65 procent av alla tillfrågade e-handlare tror på tillväxt under sommaren. En av tre e-handlare räknar dessutom med att tillväxten ska vara antingen stark eller mycket stark.

En av anledningarna till e-handlarnas starka tro på tillväxt stavas coronapandemin. Social distansering har inneburit att svenskarnas köpvanor förändrats och flyttat från fysiska butiker till butiker på internet.

– Vi har en unik vår bakom oss med utvecklingen av coronapandemin. Något som inte minst påverkat e-handlarna, vilket inneburit ökad försäljning för en del samtidigt som det slagit hårt mot andra, säger Svea Ekonomis e-handelsexpert Magdalena Caesar.

Regnig sommar ger högre e-handelstillväxt

En annan faktor som påverkar e-handeln i hög grad är vädret. Och till skillnad från den övervägande majoriteten hoppas e-handlarna i regel inte på en solig sommar.

När det är bra väder är de flesta nämligen ute och svalkar sig vid vattnet eller ligger på altanen och solar. Då hinner man inte med att köpa varor på internet.

Är det däremot regnigt sitter de flesta inne och spenderar mer tid framför sina skärmar. Ju mer skärmtid, desto mer e-handelsförsäljning.

Bygg- och livsmedelsbranschen spås gå bäst

I enkäten fick e-handlarna frågan om vilken bransch som kommer att gå bäst under sommaren. Och enligt de tillfrågade är det solklart att det är e-handlare inom bygghandeln som är de största vinnarna under sommaren.

Reserestriktionerna har gjort att de flesta svenskarna skippar utlandsresan och i stället håller sig hemma. Då passar det bra att ta tag i de där trädgårds- och byggprojekten som tidigare bara skjutits upp.

Även livsmedelsbranschen tros gynnas av det förändrade konsumentbeteendet som följer av coronapandemin.