En smartphone med Mastercards logga, en silverfärgad bläckpenna, del av ett vitt tangentbord och en gråbrun slips med via och blå ränderMastercard lanserar Betalningshjälpen.se som ska öka tryggheten hos äldre personer när det gäller betalningar på nätet. Foto: ezphoto/Shutterstock.com

Ekonomi Nyheter

För att hjälpa äldre som befinner sig i digitalt utanförskap lanseras nu Betalningshjälpen.se, en utbildningsportal på nätet. Det är Mastercard som står bakom lanseringen som görs i samarbete med SPF Seniorerna och Sveriges största banker.

Samhället borde ta ett större ansvar för att äldre ska kunna genomföra sina betalningar enkelt och säkert. Det tycker 75 procent av de tillfrågade i åldern 65 till 89 år. Enligt en undersökning från Novus är cirka 40 procent i åldersgruppen 65 till 89 år intresserade av att lära sig mer om nya digitala lösningar. I ett samarbete med Sveriges storbanker och SPF Seniorerna lanserar Mastercard nu Betalningshjälpen.se.

Betalningshjälpen ska bidra till trygghet på internet

Vd för Mastercard Norden och Baltikum, Erik Gutwasser, säger att alla ska en chans att kunna förstå och använda sig av digitala tjänster i sin vardagsekonomi. Betalningshjälpen kan bidra till att tryggheten kring digitala betalningar ökar och samtidigt minska äldres digitala utanförskap.

Av de som står utanför den digitala ekonomin är Sveriges seniorer överrepresenterade. Den digitala tekniken har blivit ännu viktigare när det gäller handel, betalningar och kommunikation under rådande coronapandemi och med social distansering. Därför är det viktigare än någonsin att få seniorerna i Sverige att känna sig trygga i att hantera betalningar på nätet.

Steg för steg-guide och informationsfilmer

För att äldre tryggt och enkelt ska kunna få information och verktyg för att kunna använda sig av digitaliseringens fördelar och hantera digitala betalningar har man utformat Betalningshjälpen speciellt för Sveriges seniorer. För att göra det enkelt kommer sajten ha en guide och informationsfilmer om olika digitala tjänster. För personlig rådgivning kan besökarna välja att bli kontaktade på telefon eller via mejl.

Många av Sveriges seniorer använder internet dagligen

Undersökningen från Novus som gjordes på uppdrag av Betalningshjälpen visar att det finns många seniorer som dagligen använder internet. Det visar att det finns ett behov av olika utbildningsinsatser på olika kunskapsnivåer.

90 procent av personer i åldern 65 till 89 år föredrar kortbetalning, och det är lika många som regelbundet använder sig av internetbanken. Men nästan 30 procent i åldersgruppen 65 till 89 år känner sig fortfarande inte helt trygga när de genomför betalningar digitalt.