En julgran i ett centrum med två kvinnor som har handlat julklapparJulhandeln väntas slå rekord i år på grund av flera olika orsaker. En anledning är den långa julledigheten. Foto: 2shrimpS/Shutterstock.com

E-handel Nyheter

Julhandeln väntas slå rekord i år igen trots en osäker konjunktur. Enligt HUI:s julhandelsprognos kommer detaljhandeln omsätta närmare 80 miljarder kronor, skriver SvD Näringsliv.

Enligt HUI:s julhandelsprognos kommer julhandeln att slå rekord i år igen. I år är det arbetstagarnas jul. Det blir många lediga dagar under julhelgen och i år är det färre som har planerat att åka utomlands trots den långa ledigheten, vilket kan betyda att vi kommer att konsumera mer.

Flera orsaker till att detaljhandeln väntas öka i december

Detaljhandelns prognos för december väntas öka med 3,0 procent jämfört med december 2018, enligt analysföretaget HUI Research. En ökning med 3,0 procent innebär en estimerad omsättning på 79,8 miljarder kronor.

I december 2018 minskade försäljningen jämfört med december 2017. Anledningen var bland annat Black Friday-försäljningen som var rekordstor och oron kring läget på bostadsmarknaden.

Tack vare minusränta, en mer stabil bostadsmarknad, en konjunktur som fortfarande ligger på normala nivåer och en befolkningsökning ser förutsättningarna för handeln mycket ljusare ut i år.

Sen Black Friday påverkar detaljhandelns siffror i december

Enligt Jonas Arnberg, vd på HUI Resarch skulle det vara märkligt om om julhandeln inte satte rekord i år eftersom grunden för konsumtion är väldigt bra. Detaljhandeln har sedan 2018 framför allt vuxit på nätet. Julhandeln är inget undantag utan ser ut att fortsätta sin tillväxt.

I år infaller Black Friday den 29 november, vilket är väldigt sent och kan påverka siffrorna för december månads konsumtion. Dock väntas Black Friday inte öka lika kraftigt som tidigare.

Försäljningen under Black Friday har i stort sett fördubblats under varje år, men i år kommer ökningen troligtvis inte att vara lika stor. Antalet aktörer kommer nog att vara lika många men man tror att det kommer vara lite förändringar gällande kampanjerna. 

Hållbarhetsaspekten, som väntas bli en väldigt viktig fråga för handeln i framtiden, är en viktig del. Enligt Jonas Arnberg ifrågasätts konsumtionen allt mer. Konsumtionen går inte ner, men den förändras och konsumenterna ställer högre krav på produkter och handlare.